|
ZESPÓŁ SZKÓŁ W KAMIENICY KRÓLEWSKIEJ ul. Szkolna 19 83-342 Kamienica Królewska tel./fax 058- 681 92 02 e-mail: zskamienicakrolewska@wp.pl |
Przydatne linki:
|
Działania podjęte wspólnie z Urzędem Gminy Sierakowice mające na celu upowszechnienie edukacji przedszkolnej wśród dzieci 5-letnich projekt „Świat zabawy – światem nauki” finansowany z EFS. OPIS PROJEKTU
Zespół Szkół w Kamienicy Królewskiej to szkoła podstawowa i gimnazjum. Jesteśmy małą szkołą położoną w sercu „Szwajcarii Kaszubskiej”. Nasze dzieci mieszkają w najpiękniejszym miejscu na ziemi, w otoczeniu bogatych w runo lasów, jezior pełnych ryb. Uczniowie są bardzo ambitni, wiedzą, że tylko nauką i sumienną pracą mogą zdobyć dobre wykształcenie i w przyszłości znaleźć dobrą pracę. Największą obawą związaną z wprowadzeniem nowej podstawy programowe i obniżeniem wieku szkolnego, stanowiły finanse. Organ prowadzący nie przewidział w budżecie dodatkowych środków potrzebnych do przystosowania chociażby lokali, na potrzeby najmłodszych uczniów. Szansą było przygotowanie projektu o dofinansowanie ze środków EFS. Już w styczniu 2009 roku zrobiliśmy rekonesans wśród rodziców naszych uczniów i zapytaliśmy bezpośrednio o ich opinię na temat obniżenia wieku szkolnego i realizację nowej podstawy programowej przez najmłodsze dzieci. Sytuacja medialna dotyczące tej kwestii, w owym czasie, nie była korzystna dla proponowanych przez Ministerstwo zmian. Zaryzykowaliśmy i zorganizowaliśmy dla rodziców dzieci z rocznika 2004 i 2005 spotkania bezpośrednie. Frekwencja była 100 %. Pierwsze spotkanie miało charakter typowo informacyjny. Wyjaśniliśmy rodzicom rzetelnie na czym ma polegać obniżenie wieku szkolnego i jakie są założenia nowej podstawy programowej. Rodzice wysłuchali wszystkich informacji z zainteresowaniem i zrozumieniem. Z przeprowadzonej ankiety dowiedzieliśmy się, że w 92 % popierają projekt zmian i są gotowi posłać swoje dzieci do szkoły w wieku 5 lat. Było to dla nas ogromnym zaskoczeniem, gdyż zupełnie nie pokrywało się z informacjami podawanymi w mediach i toczącymi się publicznie debatami. Nasi rodzice byli ZA!, więc należało przystąpić do konkretnego działania: zdobycie środków, przygotowanie pomieszczeń na przyjęcie dzieci do oddziału zerowego 5-latków. Nauczyciele opracowali własny program pracy w oddziale zerowym dla dzieci 5-letnich, oparty o treści nowej podstawy programowej. Wspólnie z Urzędem Gminy Sierakowice – naszym organem prowadzącym- przystąpiliśmy do napisania wniosku o dofinansowanie utworzenia oddziałów przedszkolnych dla dzieci 5-letnich w 5 szkołach w gminie. Finansowanie z funduszy pochodzących z projektu pokryło: · Remont sal lekcyjnych · Wyposażenie w meble · Zakup pomocy dydaktycznych · Zakup podręczników dla uczniów i wszystkich przyborów potrzebnych do pracy · Posiłek regeneracyjny (II śniadanie + owoc) dla wszystkich dzieci · Koszty związane z wynagrodzeniem wszystkich nauczycieli pracujących z dziećmi (nauczyciel opiekun, logopeda, nauczyciel rytmiki, nauczyciel języka angielskiego i terapii pedagogicznej). · Szkolenia dla rodziców i warsztaty dla rodziców. Podstawą udanej pracy i osiągnięcia przez dzieci sukcesu było znalezienie doświadczonego nauczyciela do pracy z dziećmi 5 – letnimi. Uznałam, że jest to najważniejszy okres w życiu szkolnym małego ucznia i w dużej mierze jego sukces będzie zależał od początkowych doświadczeń edukacyjnych. Poszukiwania zostały zwieńczone sukcesem. Nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem i niezwykle ciepły w kontaktach z dziećmi. Kolejnym pomysłem było znalezienie nauczyciela wspomagającego do pracy z dziećmi najmłodszymi. Projekt nie przewidywał finansowania takiego stanowiska, więc należało gdzie indziej poszukać środków. Złożyłam wniosek do Urzędu Pracy z prośbą o przyznanie stażu dla osoby bezrobotnej na stanowisku nauczyciela wspomagającego w oddziale przedszkolny 5 – Latków. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i od września rozpoczęła pracę studentka nauczania zintegrowanego jako stażystka. Odział funkcjonuje bardzo sprawnie. Dzieci rozwijają się wspaniale, ku uciesze szkoły i zadowoleniu rodziców. W trakcie pracy prowadzimy również diagnozę rozwoju naszych podopiecznych. Na bieżąco oceniamy ich możliwości i postępy. W pierwszych dwóch miesiącach pracy u każdego dziecka nastąpił ogromny przyrost umiejętności, wszystkie dzieci zaadoptowały się w grupie rówieśniczej. Zabawnym akcentem funkcjonowania naszego oddziału niech będzie informacja o uczniu, który w dni wolne od nauki, musi przyjść z mamą do szkoły, aby na własne oczy przekonać się, że tego dnia szkoła jest zamknięta. Niech tez zabawny epizod z życia naszych maluszków, będzie dowodem na słuszność naszych działań. 1 wrzesień 2009 r. Inauguracja roku szkolnego 2009/2010
Zajęcia z rytmiki Malarstwo 1. Inspiracja opracowania programu Ø 1% dzieci z Kamienicy Królewskiej uczęszczający do przedszkola znajdującego się w Sierakowicach. Ø Informacja od rodziców o dzieciach spędzających czas przeważnie przed telewizorem. Ø Brak funduszy w budżecie domowym na posyłanie (wożenie) dzieci do przedszkola do Sierakowic. Ø Reforma systemu oświaty zakładająca obniżenie wieku szkolnego. Ø Wynik ankiety przeprowadzonej wśród rodziców dzieci 4 i 5 – cio letnich, będąca informacją o tym, że rodzice bardzo chętnie posyłaliby swoje dzieci do szkoły gdyby była taka możliwość. 2. Cele programu Ø Stworzenie przy Zespole Szkół w Kamienicy Królewskiej oddziału przedszkolnego dla dzieci z rocznika 2004 i 2005 przez okres 2 lat – okres przejściowy przed całkowitym, wprowadzeniem obniżonego wieku dzieci rozpoczynających naukę w szkole. Ø Rozwijanie umiejętności i sprawności dzieci przygotowujące je do podjęcia nauki w szkole. Ø Adaptacja dzieci w społeczności rówieśniczej. Ø Remont pomieszczenia z przeznaczeniem dla oddziału przedszkolnego. Ø Zakup wyposażenia i pomocy naukowych na potrzeby najmłodszych dzieci. Ø Pozyskanie środków dzięki przygotowanemu projektowi o sfinansowanie działań z Europejskiego Funduszu Społecznego działanie 9.1.1 Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej. 3. Działania szczegółowe Ø Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców uczniów na temat zainteresowania posyłaniem dzieci do oddziału przedszkolnego. Ø Zorganizowanie cyklu spotkań edukacyjnych dla rodziców: · Przedstawienie założeń reformy oświaty dotyczących obniżenia wieku szkolnego. · Zasady pracy i rozwoju dziecka w oddziałach przedszkolnych. · Zasady funkcjonowania oddziału przedszkolnego przy Zespole Szkół w Kamienicy Królewskiej. Ø Udział w spotkaniach w Urzędzie Gminy i praca nad opracowaniem projektu „Świat zabawy – światem nauki”. Ø Zakwalifikowanie się wniosku i uzyskanie dofinansowania ze środków EFS na utworzenie oddziałów przedszkolnych. Ø Przygotowanie i generalny remont pomieszczenia z przeznaczeniem dla oddziału przedszkolnego. Ø Zakup wyposażenia. Ø Powołanie komisji do spraw wyłonienia osób, które podejmą pracę w oddziale przedszkolnym. Ø Rekrutacja uczestników projektu. Ø Inauguracja pracy. 4. Analiza uzyskanych pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej i wychowawczej Ø Objęcie edukacją przedszkolną 95 % dzieci z rocznika 2004 w roku szkolnym 2009/2010. Ø Lepsze przygotowanie dzieci najmłodszych do podjęcia edukacji szkolnej. Ø Możliwość kształcenia wszystkich obszarów rozwoju dziecka dzięki nowoczesnym pomocom i środkom dydaktycznym. Ø Przeprowadzenie analizy postępów dzieci w nauce, umożliwiające wyznaczenie dalszego kierunku rozwoju. Ø Organizowanie darmowych posiłków dla dzieci przedszkolnych.
5. Wpływ podjętych działań na doskonalenie pracy własnej Ø Doskonalenie jakości przygotowywanych wniosków na pozyskanie funduszy zewnętrznych. Ø Czynny udział w negocjacjach przetargowych – zdobycie nowego doświadczenia. Ø Udział w pracach nad opracowaniem wniosku o dofinansowanie z EFS. Ø Weryfikacja przydatności do zawodu osób starających się o pracę. Ø Prowadzenie spotkania informacyjnego dla dyrektorów i nauczycieli pracujących w projekcie na temat „Organizacji pracy w oddziałach przedszkolnych działających w ramach gminnego projektu „Świat zabawy – światem nauki.”
6. Wpływ podjętych działań na podniesienie jakości pracy szkoły Ø Zorganizowano zajęcia dla dzieci z oddziału przedszkolnego: · Zajęcia ogólne 22 h/ tydzień · Rytmika 1 h/ tydzień · Logopedia 2 h / tydzień · Rewalidacja indywidualna 2 h / tydzień · Język angielski 1 h / tydzień Ø Wszystkie dzieci otrzymały bezpłatne podręczniki i pomoce. Ø Wszystkie dzieci zostały objęte dożywianiem (śniadanie i owoc) oraz jednym ciepłym posiłkiem – nieodpłatnie. Ø Wyremontowano budynek „małej szkoły”. Ø Wymieniono stolarkę okienną. Ø Zakupiono wyposażenie sal lekcyjnych: meble, stoliki i krzesełka, dywan do zabaw ruchowych. Ø Zakupiono wszystkie artykuły papiernicze do pracy z dziećmi z oddziału przedszkolnego. Ø Zakupiono komputer do pracy w czasie zajęć logopedycznych łącznie z oprogramowaniem. Ø Wyposażono pomieszczenie w nowoczesne zabawki. Opracowała: Hanna Subkowska-Wójcik ANALIZA MATERIAŁU ANKIETOWEGO W miesiącu listopadzie br. opracowano i przeprowadzono ankietę mającą na celu zebranie opinii rodziców na temat przebiegu i celowości wprowadzonego w bieżącym roku szkolnym programu „Świat zabawy światem nauki”. Celem programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym. Ankieta była anonimowa. Przebadano grupę rodziców (dzieci cztero- i pięcioletnich) liczącą 16 osób. Analiza ankiety Na pytanie 1 i 2 (Czy Pani/Pan jest zadowolona z klasy „O”, do której uczęszcza Pani/Pana dziecko? oraz: Czy Pani/Pana dziecko chętnie chodzi do szkoły? ) 100% ankietowanych zarówno na jedno jak i drugie pytanie wybrało odpowiedź: „tak”. Można stwierdzić, że wszyscy rodzice są zadowoleni z utworzenia klasy przedszkolnej, do której posyłają swoje dzieci oraz stwierdzają, że ich dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach edukacyjnych. Pytanie 3 i 4 (Czy według Pani/Pana dzięki realizacji aktualnego programu dziecko posiada coraz większe wiadomości i umiejętności: humanistyczne, matematyczne, lingwistyczne i muzyczne? oraz: Czy Pani/Pana zdaniem pobyt dziecka w klasie przedszkolnej sprzyja rozwojowi kulturalnemu i społecznemu?) miało celu zasięgnięcie opinii rodziców na temat: czy dzięki realizacji aktualnego programu można zaobserwować pozytywne zmiany zachodzące w dziecku na poziomie intelektualnym , kulturalnym i społecznym. Tabela 1 Rozwój intelektualny, kulturalny i społeczny dziecka
Zestawienie odpowiedzi ankietowanych osób pozwala jednoznacznie stwierdzić, że u dzieci można zaobserwować zmiany pozytywne w badanych obszarach. 100% rodziców twierdzi, że dzieci wzbogaciły swoje wiadomości i umiejętności humanistyczne, matematyczne i muzyczne. Można u nich również zaobserwować pozytywne zmiany w zachowaniu i uspołecznieniu. 93,7% rodziców podkreśla, że dzieci posiadają coraz większe wiadomości i umiejętności z zakresu języka angielskiego. Jedno dziecko (6,25%) posiada głębszy zasób wiedzy z tej dziedziny, ponieważ wcześniej uczyło się języka obcego. Także 100% rodziców wyraża zadowolenie z dodatkowej oferty edukacyjnej – języka angielskiego, rytmiki, zajęć terapeutycznych i logopedycznych. (pytanie 5: Czy jest Pani/Pan zadowolona/y z oferty zajęć dodatkowych w klasie przedszkolnej?) Pytanie 6 i 7 ankiety pozwoliło uzyskać informacje na temat adaptacji i frekwencji oraz przyczyn opuszczania zajęć przez dzieci w klasie przedszkolnej. (Czy Pani/Pana dziecko miało trudności z adaptacją w szkole? Czy Pani/Pana dziecko często opuszcza klasę przedszkolną?) Tabela 2 Adaptacja i frekwencja
Z zestawienia odpowiedzi osób ankietowanych wynika, że 4 dzieci (25%) miało trudności z adaptacją w szkole. Zajęcia w klasie przedszkolnej często opuszcza 3 dzieci co stanowi 18,75%. Przyczyną niskiej frekwencji u tych dzieci są choroby (w 2 przypadkach) i częste wyjazdy matki jednego dziecka. Na pytanie 8: Czy Pani/Pana zdaniem oddział przedszkolny dobrze przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole?- wszyscy badani rodzice (100%) udzielili twierdzącej odpowiedzi. Celem pytań: 9 i 10 była ocena relacji pomiędzy nauczycielem-wychowawcą a rodzicami. (Kontakty z nauczycielką ocenia Pani/Pan jako: dobre, przeciętne, złe? Czy Pani/Pan ma zaufanie do wychowawcy opiekującego się dzieckiem? -tak; -nie ) Kontakty i zaufanie do wychowawcy Z ankiety wynika, że 93,75% rodziców ma dobre kontakty z nauczycielem, a 6,25% (1 osoba) ocenia kontakty z nauczycielem jako przeciętne. Zaufanie do wychowawcy ma 100% ankietowanych. Na pytanie: Co najchętniej lubi robić Pani/Pana dziecko w wolnym czasie w domu? rodzice odpowiedzieli następująco: Tabela 3 Wolny czas dziecka
W czasie wolnym dzieci najchętniej zajmują się kolorowaniem, malowaniem (81,25 %); bawią się zabawkami – 75%; następnie – 62,5% dzieci spędza czas przed telewizorem; 50% dzieci lubi słuchać bajek i na ostatnim miejscu – 31,25% dzieci wykorzystuje gry komputerowe i lubi przebywać z kolegami. Tabela 5 Towarzystwo dziecka
Ankieta również wykazała (pytanie 12: Pani/Pana dziecko lubi przebywać: -samo; -z rówieśnikami; -ze starszymi dziećmi; -z dorosłymi?), że dzieci najchętniej lubią przebywać w towarzystwie rówieśników (93,75%); następnie - dorosłych (43,75%) i starszych dzieci – 37,5%. Tylko jedno dziecko (6,25%) lubi spędzać czas w samotności. Podsumowując zebrany materiał badawczy można stwierdzić, że rodzice są zadowoleni z utworzenia i funkcjonowania oddziału przedszkolnego. Dzieci chętnie przychodzą do szkoły i uczestniczą w zajęciach. Rodzice stwierdzają, że realizowany program podczas zajęć edukacyjnych ma korzystny wpływ na rozwój intelektualny, kulturalny i społeczny ich dzieci. Wyrażają również zadowolenie z zaproponowanej i realizowanej oferty zajęć dodatkowych. Mają zaufanie do nauczycieli i wychowawcy, co jest bardzo istotne we wspólnej pracy nad dzieckiem. Sposób spędzania wolnego czasu w domu przez dziecko, nasuwa wnioski, że zajęcia prowadzone w klasie przedszkolnej wychodzą naprzeciw zainteresowaniom dzieci. Oddział przedszkolny także zaspokaja potrzeby dziecka w zakresie przebywania w grupie rówieśników. Opracowała Urszula Baska
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||